Thu25042024

Poslednje izmene09:06:59 PM GMT

Back O fakultetu Laboratorije Laboratorija za motorna vozila

Laboratorija za motorna vozila

  • PDF

LABORATORIJA ZA MOTORNA VOZILA

Delatnost

Laboratorija za motorna vozila obezbeđuje uslove za:
• izvođenje eksperimentalnog dela nastave (laboratorijske vežbe i eksperimentalna istraživanja za potrebe izrade seminarskih, završnih i master radova iz oblasti motornih vozila i drumskog saobraćaja),
• izvođenje eksperimentalnih istraživanja u okviru naučno-istraživačkih projekata iz oblasti motornih vozila i drumskog saobraćaja,
• izvođenje eksperimentalnih istraživanja za potrebe izrade doktorskih disertacija i
• pružanje usluga privrednim i drugim organizacijama.

Sledeći centri Fakulteta obavljaju svoju delatnost u okviru Laboratorije za motorna vozila:
• Centar za tehničku ispravnost vozila,
• Centar za bezbednost saobraćaja i
• Centar za ispitivanje vozila za prevoz opasnih materija i dijagnostiku.

Aktivnosti koje se obavljaju uLaboratoriji za motorna vozila pripadaju sledećim oblastima:
ispitivanje motornih vozila (istraživanje naponskih stanja elemenata i sklopova, ispitivanje vučno-brzinskih i kočnih pokazatelja, ispitivanje upravljivosti, stabilnosti i oscilatornih procesa),
eksploatacija motornih vozila i motora (snimanje eksploatacionih režima, vibro-akustička dijagnostika, istraživanje ekonomičnosti pogona, ispitivanje emisije izduvnih gasova vozila),
identifikacija dinamičkog sistema vozila (identifikacija regulaciono-tehničkih karakteristika u sistemu vozač-vozilo-okruženje, razvoj metoda za identifikaciju sistema vozila, projektovanje merne i opitne opreme),
buka i vibracije (snimanje unutrašnje i spoljašnje buke vozila, kao i buke u radnim prostorijama, na javnim mestima iu blizini saobraćajnica, snimanje oscilatorne udobnosti vozila, analiza buke i vibracija, razvoj odgovarajućih softvera).

Oprema

Laboratorija za motorna vozila raspolaže sa raznovrsnom opremom za izvođenje nastave i istraživanja. U nastavku je dat spisak važnije opreme:

1. ugrađena oprema

• dve stubne dizalice,image01• mehanički pulzator sa oscilatornim tanjirima (mogućnost istovremenog pobuđivanja dva tanjira harmonijskom pobudom u vertikalnom pravcu),

image001

• dvokanalnihidrodinamički pulzator (proizvođač Institut „Mihajlo Pupin“, mogućnost pobuđivanja mase do 200 kg, u intervalu pobuda od 0,1 Hz do 50 Hz)

image0032. ostala važnija oprema

•    uređaj za merenje brzine kretanja vozila LEITZ CORREVIT, tip 062-502.021 sa davačima podužne brzine (L-1260, merno područje od 3 km/h do 200 km/h) i poprečne brzine (Q-1008, merno područje 0 - 36 km/h),
•    precizni integracioni merač nivoa zvuka B&K tip 2230 sa pripadajućim 1/3-1/1 oktavnim filterima B&K 1625, kondenzatorskim mikrofonom B&K 4155, savitljivom podužnom šipkom B&K UA 0196, vetrobranima B&KUA0237 i B&KUA 0386, merni opseg: 24÷130 dB,
•    digitalni anemometar sa stalkom Thies 0774 CLIMA, merni opseg ugla strujanja 0-360o, merni opseg brzine strujanja od 0,3 m/s do 35 m/s,
•    merni most za merenje broja obrtaja i obrtnog momenta HBM MD18N sa priborom,
•    dinamometarski točak upravljača sa davačima ugla zaokretanja i momenta zaokretanja točka upravljača,
•    laboratorijsko vozilo Zastava 101 (trenutno nije u voznom stanju),
•    šasija vozila NERETVA (trenutno nije u voznom stanju),
•    dve merne vage za merenje osovinskog opterećenja i mase vozila,
•    uređaj za beskontaktni prenos signala HBM MGT 18N.MZGR.D4,
•    davač apsolutnog pritiska HBM P3MA, merni opseg 200 bar,
•    dva davača sile HBM  Z7-2, nazivno opterećenje do 500 kg,
•    četiri induktivna davača ubrzanja HBM B12/200, radni opseg 0 - 100 Hz,
•    magnetni davač broja obrtaja HBM MA1,
•    optički davač broja obrtaja HBM OA1,
•    induktivni davač hoda HBMW100,
•    šestokanalni merno-pojačavački most HBM KWS 673.A2,
•    višekanalni merni uređaj HBM UPM 60 sa priborom,
•    troosni piezoelektrični davač ubrzanja B&K4340S,
•    model šasije motornog vozila sa pogonom 4h4,
•    analizator sa 12 aktiviranih ulaznih kanala u kućištu sa 12 kanala NetdB12-PRO,
•    12 davača ubrzanja ERE AC1 02-1 A, frekventni opseg od 0,5KHz do 15 KHz,
•    2 kondenzaciona mikrofona sa koaksijalnim predpojačavačem 40AE 1/2" FREE FIELD,
•    udarni čekić za modalnu analizu, 8 kHz, opseg 0 do 2200N,
•    kalibrator vibracija MMF-VC10, 159,2 Hz, 10m/s²,
•    višenamenski termo-anemometar KIMO VT210TF sa SFC900 sondom,
•    reduktor pritiska SPECTRON FM/51, maksimalni ulazni pritisak 200 bar, maksimalni izlazni pritisak 100 bar,
•    protokomer SIEMENSSITRANS F C MASS 2100 DI 1.5 i SITRANS FCT030, merni opseg 0-30 kg/h,
•    multifunkcionalni univerzalni vektorski regulator ENCEN600,
•    termovizijska kamera TESTO 868, rezolucija 160h120 piksela,
•    više demonstracionih laboratorijskih modela.

image005 image007 image009
image011 image013 image015
image19 image21 image23

3. računarska oprema i softver
• kompletne konfiguracije računara,
• laptop računari,
• programski paket dbFARecorder, Analyzer-Postprocessing za snimanje i analizu eksperimentalnih podataka,
• štampači,
• ploter NR 7090A.

Projekti

Trenutno se u Laboratoriji za motorna vozila realizuje projekat Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, TR35041 - „Istraživanje bezbednosti vozila kao dela kibernetskog sistema vozač-vozilo-okruženje“. Koordinator projekta je Fakultet inženjerskih nauka, dok su druge ustanove – učesnici projekta Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada i Institut za nuklearne nauka „Vinča“.

Istraživanja na projektu obuhvataju analizu bezbednosti drumskih vozila u javnom saobraćaju, odnosno analizu mogućnosti da se putem poboljšanja pogonskih karakteristika motora SUS unaprede vučno-brzinske performanse automobila, i analizu dinamičkog ponašanja vozila, sa posebnim naglaskom na sistemima oslanjanja i upravljanja. Imajući u vidu stanje savremenih istraživanja u oblasti modeliranja dinamike vozila i zahteve za integracijom upravljačkih funkcija vozila, u okviru projekta se razvijaju moduli integralnog modela dinamičkog sistema vozila tipa „crne kutije“.Koncepcija modela će omogućiti proučavanje sprega između podužne, poprečne i vertikalne dinamike vozila, čime će se kompenzovati nedostaci sadašnjih pojedinačnih modela podsistema vozila. Takođe, istraživanja su fokusirana i na poboljšanje ergonomije traktorskih kabina, korišćenje savremenih mehatroničkih sistema za poboljšanje bezbednosti vozila i analizu stabilnosti na prevrtanje traktora i mobilnih mašina, sa naglaskom na sisteme oslanjanja točkova.

Saradnici

U radu Laboratorije za motorna vozila angažovani su naučni i stručni radnici mašinske i saobraćajne struke sa bogatim iskustvom u razvoju i ispitivanju motornih vozila, mernoj tehnici, elektronici i informatici:
• dr Radivoje Pešić, red. prof.
• dr Božidar Krstić, rad. prof.
• dr Jovanka Lukić, red. prof.
• dr Dragan Taranović, vanr. prof.
• dr Aleksandar Davinić, vanr. prof.
• dr Danijela Miloradović, vanr. prof.
• dr Jasna Glišović, vanr. prof.
• dr Aleksandar Jovanović, docent
• mast. inž. Slavica Mačužić, asistent
• mast. inž. Nadica Stojanović, asistent
• mast. inž. Ivan Grujić, asistent
• mr Saša Milojević, stručni saradnik.

Upravnik Laboratorije za motorna vozila:
dr Danijela Miloradović, vanr. prof.