- Da nešto nije u redu primetio sam pre tri meseca, a nikada ranije nisam bilo bolestan. Osećao sam žarenje u delu grudne kosti i to se širilo ka vratnim pršljenovima. Doktori su mi rekli da imam tumor i da moram na operaciju. Nisam imao drugog izbora. Sada se osećam dobro. Iako su ovde svi ljubazni, jedva čekam da odem kući, gde me čeka porodica - kaže Milija Božović, koji je 35 godina radio u lakirnici automobila.
U timu lekara koji su zamenili grudnu kost i izveli rekonstrukciju zida grudnog koša bili su hirurzi Kliničkog centra u Kragujevcu doc. dr Slobodan Milisavljević, dr Dragan Stojković i dr Stanko Mrvić. Nova grudna kost napravljena je od metakrilata, medicinskog cementa koji se koristi u ortopediji.
- Na osnovu serije snimaka sa skenera najpre je napravljen model, zatim
kalup, a onda je izliven veštački implantat, koji je pričvršćen žicama
za delove koji su bili zdravi. Pacijent je imao tumor koji je oštetio
grudnu kost i „ležao“ je na srcu. Postoperativni period dobro protiče i
pacijent će već danas biti otpušten kući - kaže doc. dr Slobodan
Milisavljević.
Kompjuterskom rekonstrukcijom grudne kosti rukovodio je prof. dr
Miroslav Trajanović iz Niša, dok je za izradu prototipa i konačnog
modela kosti bio zadužen prof. dr Nenad Grujović, rukovodilac centra za
informacione tehnologije Mašinskog fakulteta u Kragujevcu.
- Mašina ima 3D printer i na zadatu kompjutersku skicu izrađuje model na
„štampaču“ koji pravi fizičke modele. Ovo je pionirski poduhvat i svi
smo sa nestrpljenjem iščekivali ishod operacije. Namera nam je da ovu
vrhunsku tehnologiju uvedemo u operativnu rutinu naših hirurga. Mislimo
da nije daleko dan kada će se i druga „tkiva“ štampati u medicinskim
centrima u kojima lekari i inženjeri zajedno brinu o zdravlju - kaže
prof. dr Nenad Grujović.
Mašina pravila delove za automobile
Mašinski fakultet u Kragujevcu je mašinu za implantate nabavio pre šest godina, ali je do pre 15 dana služila za pravljenje prototipova delova i elemenata za automobile. U izradi kalupa za kost koja je ugrađena Miliji Božoviću pomagali su i modelari iz fabrike „Zastava automobili“. Vrednost mašine je oko 40.000 evra i nabavljena je u okviru projekta „Tempus“ Evropske unije.
B. Nenković